Islamic Sharing : Kepentingan Membayar Hutang

Monday, July 22, 2013 Sha Khalid 0 Comments

Ok arini nak post islamic sikit..sekadar perkongsian dari apa yang Sha baca & belajar..

Bila sebut pasal hutang, yes rasanya semua orang berhutang and dalam Islam sendiri berhutang itu harus tetapi juga WAJIB dibayar even ketika hidup atau pun setelah meninggal dunia. If dah meninggal waris-waris wajib tau apa hutang kita and kena lunaskan segala hutang yang telah kita buat.


Dari Abi Hurairah Radiallahuanhu katanya: Telah bersabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam: Roh seseorang mukmin itu tergantung-gantung (dihalang daripada tempat yang mulia) dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dilunaskan.’’ (Riwayat Al-Imam Al-Tarmizi).

Nauzubuillah hi min zalik...Semoga kita semua dijauhkan dari semua ni..Ini juga peringatan untuk diri Sha juga...thats the reason why Sha buat business, nak dapat income lebih untuk cepat-cepatkan setelkan segala hutang credit card. Maklumla start kerja je dah gedik-gedik bershopping kan..Alhamdulillah memang banyak sangat membantu duit dari business ni untuk setelkan hutang-hutang yang ada.




Hukum tidak membayar hutang

Berdosa besar bagi orang yang sengaja tidak membayar hutang. Seseorang yang suka melewat-lewatkan bayaran hutang setelah berkemampuan untuk membayar-nya, boleh mendatangkan kesan buruk dalam hidupnya bukan sahaja di dunia bahkan di akhirat antaranya :

i.    Hidup akan ditimpa kehinaan dan hilang maruahnya.
ii.   Hidup mereka tidak akan mendapat keredhaan dan keberkatan Allah.
iii.  Perbuatan mereka itu digolongkan dalam perbuatan zalim.
iv.  Amalan kebajikan mereka tidak akan diterima.

For me kalo kita ada hutang especially dengan manusia just bayar je berapa amount yang kita mampu dari tak bayar langsung..at least we show the effort..betul tak?

Just nak share 1 doa yang boleh kita amalkan selepas solat. In Shaa Allah Dia akan sentiasa permudahkan urusan kita semua di muka bumi ini...



Oleh itu, Sha harap kepada kawan-kawan seagama, segerakan lah membayar hutang, tak kira walau hanya 10sen kita pinjam, sekurangnya minta dihalalkan darinya. Ataupun beritahu waris-waris kita bahawa kita ada berhutang. And salah satu cara lagi kita boleh buat wasiat..Nanti Sha nak share juga useful info about wasiat..till next post muahhsss






You Might Also Like

0 comments:

Thanks for dropping by. Let me hear from you.