Success with Mentoring/Coaching System

Thursday, July 18, 2013 Sha Khalid 0 Comments

Salam Ramadhan semua...

Sha just nak share a little bit experience Sha so far dalam buat bisnes Premium Beautiful ni. And this time nak share mengenai mentoring system. In this business, there is no formal like mentor mentee gitu. It's just whenever you join this business, your leader would be your mentor. So far, until today, Hanis Haizi has always been my mentor.

Masa kerja, takde konsep mentor-mentor ni. Yang ada maybe someone yang kita tag along masa mula-mula masuk kerja. Tapi, just untuk beberapa lama, sampai kita familiar dengan environment kerja. Tu lain, sebab kekdahnya just nak make sure kita boleh follow company guidelines, cepat adjust dengan tempat kerja dan ada tempat untuk rujuk kalau ada masalah. Dan salah satu sebabnya, nak mudahkan kerja bos. Taklah apa-apa tanya kat dia je kan! :D

Kalau kita nak success dalam something,  we need a mentor , dan make sure mentor tu dah ada track record kejayaan dia. Mentor or coach ni macam guidance kita, or maybe Sha boleh kata jalan singkat untuk berjaya. Sebabnya, mentor kita telah lalui jalan yang nak kita lalui. So, dia akan make sure every steps kita sama dengan yang telah dia lalui. Dalam erti kata lain, kita takkan buat silap or at least kurangkan kesilapan-kesilapan yang mungkin kita buat.

Biasanya, mentor akan tegur kita kalau kita buat silap. Teguran tu untuk pastikan kita berjaya, bukan untuk susahkan kita. Selalunya, kita takkan sedar apa yang kita buat tu silap, tapi orang lain yang akan nampak. Dan as a mentor, tanggungjawab dia untuk tegur.

As a mentee, komitmen kepada mentor kita amatlah penting. Segala guidance yang diberikan mesti kita follow rapat-rapat, sebab kalau kita tak ikut then besar kemungkinan kita akan tersalah langkah.

Dan sekarang, turn Sha untuk guide business partners. Sebagai leader, it's always my dream untuk tengok mereka berjaya. That's the beauty of this business, you ada tangan yang membimbing dan you pula akan bantu orang lain dengan buat perkara yang sama.

Sha always willing to share dengan sesiapa yang ingin berjaya. To my readers, kalau rasa teringin tahu experience Sha so far, you can always contact me. Sha boleh share while having a cup of coffee (or teh tarik...).

Luv,

Sha Khalid

You Might Also Like

0 comments:

Thanks for dropping by. Let me hear from you.