Ekonomi yang tak menentu

Monday, September 09, 2013 Sha Khalid 0 Comments

Assalamu'alaikum my blog readers

Harini kita nak cerita isu semasa. Last week kecoh dengan kenaikan harga minyak kan. Sha tengok sana-sini especially facebook memang hangat dengan isu minyak. Normally kalo harga minyak naik memang harga yang lain-lain pun akan naik. Dengar cerita plak sekarang ni harga rumah nak naik another 10%. Apa la yang tak naik kan sekarang ni bila difikirkan memang pening kepala..hahah stress!

Bila kos sara hidup dah naik ni Sha rasa semua orang terkena tempias. Especially orang yang tinggal kat bandar-bandar besar. Ye laa kalo tinggal kat KL ni makan sepinggan + air je kadang-kadang RM12. Masa kerja dulu memang kadang-kadang we all boleh compare price, kedai ni murah kedai ni mahal, tapi nak tanak kena makan juga laa kan, nak masak pagi-pagi tu haha tak dapek den nak menolong. Tu belum kira parking kat ofis lagi. Masa Sha kerja Uptown dulu, basement parking RM270 kot sebulan. Alhamdulillah masa tu Sha memang buat side income so banyak sangat expenses lain yang boleh cover dengan duit side income.

Dalam keadaan sekarang ni, Sha rasa semua orang perlu ada side income disamping gaji hakiki. Nak tanak kena gak la get out from our comfort zone untuk dapat lagi pendapatan sampingan. Sha memang sangat-sangat respect dengan my friends yang memang ada side income masing-masing. Ada my friends yang buat cake, ada yang jual baju, jual tudung and macam-macam lagi. Which is good kan sebab semua ada kesedaran nak buat side income. Even masa Sha kerja dulu pun buat business secara part time gak.. kena korban masa & tenaga & masa tu dan benda ni normal sebab if sha tengok my good friend yang business cake pun still korbankan masa & tenaga juga.. tapi nak dapat rezeki memang ini la kan caranya..tak boleh dah duduk bersenang lenang.

Bila dah ada Instagram ni lagi banyak beri kesedaran pada Sha. Sha tengok artis yang memang dah kaya raya pun buat side income. Kebanyakannye dorang focus on fashion especially baju. Sebab kepakaran dorang kat situ kan..maknanya if kita ada Passion pada sesuatu perkara tu lagi senang kita nak berbusiness. Sha paling kagum dengan Raja Noora wife to Tan Sri Ramli Ngah Talib, dah kaya tapi still berbusiness & she promotes all her baju yang dia jual kat Instagram, respect ok! 

Macam Sha sendiri at first buat side income memang tak reti nak berbusiness - totally 0. Memang start 0 takde ilmu & skills. Tapi yang Sha ada masa tu ialah KEINGINAN nak cari duit lebih untuk back up segala expenses or hutang-piutang. But satu perkara yang Sha suka about business yang Sha buat ni ialah berkonsepkan 'Mentoring/Coaching'. Dari first day Sha start business sampai sekarang ada tangan yang memimpin. I have a shoulder to cry on gitew..hehe..yup seriously Sha tak pernah berbusiness seorang diri.. ada Mentor & ada business partners di sisi. Dalam business for sure ada masa turun & ada masa naik but bila kita ada someone yang kita boleh share semua perkara akan jadi mudah. Mentor akan sentiasa support and share segala strategi untuk berjaya dalam business unlike conventional business normally kita akan run the business seorang diri. 

Antara benefit yang my business offers :-

  • Flexible capital as low as RM100
  • First bonus from RM3000 and up to 6 figures income
  • 100% using Internet or Social Media Marketing
  • Free coaching & training with dedicated mentor
  • Free trip ke Oversea 3 kali setahun 
  • Bonus tabung kereta seumur hidup

Alhamdulillah since Dec, 2010 sampai Jan, 2013 Sha just buat business ni as a side income and secara part time. Mudah sebab just gunakan Internet sahaja untuk berbusiness. Dari side income ini jugalah banyak sangat membantu ekonomi keluarga and akhirnya boleh buat fulltime. Ini memang my dream masa buat business dulu, nak cari side income so that boleh resign and focus lebih masa pada keluarga. Syukur semuanya terlaksana.

So, anyone yang masih tercari-cari business apa nak buat as your side income In Shaa Allah Sha boleh share how I run my business. Sharing is caring :)

Sha : 012-2151541
Email : kebayalabuh@gmail.com





You Might Also Like

0 comments:

Thanks for dropping by. Let me hear from you.