RM1 Juta tak cukup selepas bersara

Tuesday, March 29, 2011 Sha Khalid 0 Comments

Just want to share this with my readers. 

RM1 juta tidak cukup selepas bersara

Rakyat Malaysia daripada golongan sederhana memerlukan sekurang-kurangnya RM1 
juta ketika bersara sekiranya mahu mengekalkan gaya hidup semasa.

Pengurus Negara ESG Direct Asia Pte. Ltd. bagi Malaysia, K. Sasitharan berkata, bagaimanapun jumlah itu sebenarnya hanya sekadar 'cukup makan' jika diambil kira kos perubatan dalam tempoh berkenaan.

Beliau berkata, berdasarkan tinjauan yang dijalankan mendapati hanya 10 peratus rakyat Malaysia yang memiliki simpanan yang baik untuk menghadapi zaman persaraan mereka nanti.

''Namun, simpanan tersebut bukan hasil daripada tabiat menabung tetapi sebaliknya disebabkan mendapat gaji besar sehingga menyebabkan simpanan dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja mencukupi," katanya selepas mengadakan Seminar Khas Perancangan Kewangan sempena Minggu Saham Amanah Malaysia 2009 di sini.
Beliau berkata, sejumlah 10 peratus didapati menjadikan amalan menyimpan untuk menghadapi persaraan manakala 80 peratus lagi tidak bersedia langsung dan terpaksa bergantung kepada anak-anak.

   -Ada juga artikel yg menyatakan

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mempunyai caruman terkumpul berjumlah RM224 bilion sehingga Disember 2006 namun secara purata simpanan seorang pencarumnya yang mencapai usia 55 tahun cuma RM114,000. 
Dengan simpanan sebanyak itu, seseorang pencarum KWSP yangbersara hanya mampu membelanjakan RM475 setiap bulan bagi membolehkannya menampung hidup sehingga usia 75 tahun. 
Perbelanjaan RM475 sebulan akan meletakkan pesara berkenaan dalam kategori golongan berpendapatan di bawah paras kemiskinan. 
Pendapatan orang yang dikategorikan miskin di Semenanjung kini ditetapkan RM530 sebulan, Sarawak (RM585) dan Sabah (RM685). 

Sudahkah kita bersedia?

Kalau kita guna kalkulator yg ini, kalau saya ada 10K sekarang, dan saya mendisiplinkan diri simpan RM250 sebulan, selama 10 tahun (dengan harapan dan impian nak benti keje by the age of 40) dengan kadar dividen 5% (bley bayangkan la simpan kat mana ni kan), lepas tu tak kuar2kan duit tu selama 30 tahun, pada usia 60 tahun, saya cuma ada RM149,983.68.. 
mmg la tak masuk duit KWSP berbagai.. tp, TETAP tak sampai sejuta.. ha ha ha..


Mari kita berpindah kepada 
kalkulator yg ini pula..

Let say saya nak ada sejuta ketika usia saya 60 tahun, dan sementara saya keje dalam 10 tahun lagi (sbb masih berangan nak keje sampai umur 40 tahun saja), dengan kadar dividen 5%, saya harus membuat simpanan secara lumpsum sebanyak RM223,826.60 ATAU simpan bulan2 sebanyak RM2,374.03.. 4 figure tu ye kawan2.. jauh bebenar dari RM250 yg saya letak awal2 tadi.. 

Ok therefore i think kalau kita nak makan gaji semata2 memang takkan cukup especially for those bergaji RM2000-RM3000. Boleh nak tampung hidup. Tapi sekadar cukup makan sahaja. Leisure and luxury mungkin sekali sekala. 

What I'm trying to say here, korang nak tak "financial freedom" ? masuk kedai boleh beli ape2 without terpikir2 ur budget for this month, cukup ke makan minum itu ni.

This business is like a great platform for everyone esp me since the company offer so many things like carfund, holiday trips 3 times a year FOC (alhamdullilah saya dah qualify hong kong), bonus 5 figure isn't impossible!, etc. 

if anyone interested blh call saya ye Sha : 0122151541

You Might Also Like

0 comments:

Thanks for dropping by. Let me hear from you.