5 Recipes to a Succesful Business

Monday, February 18, 2013 Sha Khalid 3 Comments

Salam & Good day my beautiful readers.. :-)

Lama jugak Sha tak update blog ni. Last update pun mengenai experience Sha sebagai pengguna produk Premium Beautiful yang tegar. Sha tiap-tiap hari pakai produk ni tau! That's why Sha buat bisnes ni. Sha guna produk, then thru experience, Sha tau keberkesanannya. Lantasss, Sha terjun buat bisnes ni. Bila dah join bisnes, then slowly Sha belajar untuk improve diri. Sha bukan background business (walaupun masa sekolah dulu tolong Mak berniaga kantin sekolah - that brings lots of memories, but that's for another entry ye), tapi bila dah terjun dalam dunia business, baru Sha tahu, tak susah untuk buat bisnes ni. Bila kita buat bisnes, kita perlu unlearn dan relearn

Unlearn sebab dari sekolah hingga ke universiti, kita diajar untuk bekerja makan gaji. Tak pernah kita digalakkan untuk jadi businesswoman/man. So, apa yang kita belajar dulu kena unlearn, sebab dunia bisnes tak sama dengan dunia makan gaji. Then lepas tu, relearn balik selok-belok mengenai bisnes.

Macam yang Sha bagitau, Sha mula dengan pakai produk Premium Beautiful, produk sahaja tak cukup untuk maju. There are 4 more things yang penting dalam bisnes:-

Syarikat Yang Stabil
If nak buat apa-apa bisnes, tengok kepada company tu. Berapa lama dah bertapak, management dia ada vision atau tidak dan bagaimana status kewangan syarikat? Sha bersyukur sebab syarikat yang keluarkan Premium Beautiful ni adalah Public Listed company. Bila dah public listed, automatically kita tahu tak ada henky penky dalam syarikat, sebab account syarikat audited and kena submit kat Bursa Malaysia. Our company already established more than 20 years in Malaysia and it is fully supported by the Government.

premium beautiful awards



Budaya Kerja
Lagi satu yang Sha suka adalah budaya bantu membantu & TEAMWORK dalam bisnes ni. Dalam bisnes Sha diajar, untuk berjaya, kita perlu jadikan business partners berjaya. Tak ada istilah berjaya sendiri-sendiri. Segala susah & senang sama-sama rasa. That's the beauty of this business. Bila buat business Sha suka apply 3 perkara, loves your family sebab buat business untuk family & anak-anak. Sha sangat bersyukur sebab dari business ni dapat bantu Mak & adik beradik bila mereka perlukan bantuan. Loves your organisation, I love to be under GLAM & proud to be under an established & well known company so semua tu memudahkan untuk Sha berbusiness. And loves the product, Sha memang pengguna tegar product yang Sha jual dari Premium Beautiful, BB Plus Collagen, Lactolite and Garam Buluh.  Sebab bila dah apply semua ni business jadi makin senang.




Pendidikan
Yang amat-amat penting adalah pendidikan. Ini ibarat support system kepada bisnes. Banyak kelas-kelas dan seminar-seminar yang dianjurkan yang banyak ubah diri Sha. Bila kita bukan daripada business background, kita perlu support system untuk percepatkan proses relearn kita. Kalau terkontang-kanting sorang-sorang bila nak berjaya? Sebab tu la kalo kita tengok banyak seminar-seminar seperti Dr. Azizan Osman ramai yang ikut. Kita perlukan ilmu untuk lonjakkan kita ke satu tahap yang lebih tinggi. But the best thing with GLAM semua ilmu diberi percuma and we can learn as much as possible. In GLAM kita diajar bagaimana nak fully use Facebok, Blog & Instagram untuk berbisnes. 


Sistem
Dalam bisnes jugak perlu ada sistem dan sistem tu mestilah yang telah TERBUKTI berjaya. Kalau nak pilih bisnes, tengok orang yang buat bisnes tu dah berjaya atau tidak, sebab tips berjaya adalah ikut orang yang telah berjaya. Perumpamaannya macam nak daki Gunung Everest. Nak berjaya tawan, kena ikut macam orang yang telah berjaya ke puncak. Kalau nak daki tapi nak ikut cara sendiri CONFIRM tak jadi! 





You Might Also Like

3 comments:

  1. I m also proud to be under this group ... You have always inspire me... Hope to be like you one day,.

    ReplyDelete
  2. insha Allah dear Fazlun. One day u also can inspire others. Just follow your dream & go for it. We always there for u

    ReplyDelete
  3. Betul tu :) Nothing impossible. Go Go Kak Fazlun!!

    ReplyDelete

Thanks for dropping by. Let me hear from you.